Actie banner

Tien verborgen instellingen in Windows 11 die je meteen zou moeten aanpassen

Deel dit artikel

,

Toen Windows 11 op 5 oktober 2021 voor het eerst verscheen, waren veel instellingen verstopt of lastig vindbaar. In de loop van de jaren heeft Microsoft veel verbeterd, maar nog steeds zijn er talloze opties die standaard niet ideaal zijn ingesteld.

Vooral beginners laten die instellingen vaak ongemoeid, terwijl je met een paar kleine aanpassingen je privacy, veiligheid en gebruiksgemak flink kunt verbeteren. In dit artikel zetten we tien belangrijke verborgen instellingen op een rij die je vandaag nog zou moeten bekijken, of je nu een beginnende gebruiker bent of al wat meer ervaring hebt met Windows.

1. Automatisch opnieuw opstarten na updates

Standaard kan Windows na een update zomaar je computer opnieuw opstarten, soms midden in je werk.

  • Ga naar: Instellingen > Windows Update > Geavanceerde opties.
  • Zet “Automatisch opnieuw opstarten” uit en stel zelf een actieve urenperiode in.

Zo voorkom je dat je laptop zichzelf afsluit tijdens een belangrijke vergadering of presentatie.

2. Verborgen privacy-instellingen

Windows 11 verzamelt standaard veel gegevens. Een deel is nuttig (bijvoorbeeld foutopsporingsinfo), maar een groot deel is optioneel.

  • Ga naar: Instellingen > Privacy en beveiliging > Diagnostische gegevens en feedback.
  • Zet “Optionele diagnostische gegevens” uit.
  • Controleer ook de secties Locatie, Spraak, en Reclame-ID.

Vooral de advertentie-ID zorgt dat apps een profiel van je gedrag kunnen opbouwen. Uitzetten dus.

3. Energie-instellingen optimaliseren

Veel laptops staan standaard op een balans tussen prestaties en energieverbruik, maar dat is niet altijd ideaal.

  • Ga naar: Instellingen > Systeem > Energie en batterij.
  • Kies bij Energiebeheer voor Beste prestaties (desktop) of Beste energieverbruik (als je vaak onderweg bent).
  • Schakel Slim laden in (indien beschikbaar) om je accu te sparen.

Zo gaat je batterij langer mee en haal je meer uit je hardware.

4. Taakbalk aanpassen

Bij de introductie in 2021 was de taakbalk van Windows 11 behoorlijk beperkt, maar inmiddels kun je veel meer instellen.

  • Klik met rechts op de taakbalk > Taakbalkinstellingen.
  • Zet ongebruikte iconen uit (Widgets, Chat/Teams).
  • Activeer “Taakbalklinks” als je een klassiek uiterlijk wilt.

Zo maak je de taakbalk overzichtelijker en werk je sneller.

5. Meldingen beheren

Windows kan nogal opdringerig zijn met meldingen, vooral als je veel apps geïnstalleerd hebt.

  • Ga naar: Instellingen > Systeem > Meldingen.
  • Zet meldingen uit voor apps die je niet belangrijk vindt.
  • Activeer Focus-assistent (of “Niet storen”) tijdens werk of presentaties.

Een rustige pc is een productievere pc.

6. Verborgen snelkoppelingen in Verkenner

Bestanden zoeken en ordenen gaat sneller met een paar handige instellingen:

  • Open Verkenner > Weergave > Opties > Mapopties.
  • Zet “Altijd bestandsextensies tonen” aan – zo zie je of een bestand écht .docx of misschien .exe is.
  • Zet “Verborgen bestanden weergeven” aan – handig bij troubleshooting.

Voor beginners is dit leerzaam, voor gevorderden onmisbaar.

7. Apparaatversleuteling (BitLocker/Device Encryption)

Veel Windows 11-pc’s ondersteunen standaardversleuteling, maar die staat vaak niet aan.

  • Ga naar: Instellingen > Privacy en beveiliging > Apparaatversleuteling.
  • Zet dit aan.

Zo wordt je hele schijf versleuteld. Bij verlies of diefstal kan niemand zomaar bij je bestanden.

8. Automatisch apps starten uitschakelen

Veel programma’s starten mee met Windows zonder dat je het weet, wat je pc trager maakt.

  • Druk op Ctrl + Shift + Esc om Taakbeheer te openen.
  • Ga naar het tabblad Opstart-apps.
  • Zet onnodige programma’s uit (bijvoorbeeld Teams, Spotify, Adobe Updater).

Je computer start merkbaar sneller op.

9. Verborgen instellingen voor toetsenbord en invoer

Windows 11 heeft handige maar verborgen opties voor tekstinvoer.

  • Ga naar: Instellingen > Tijd en taal > Typen.
  • Zet “Voorstellen tijdens typen” aan voor autocorrectie.
  • Activeer “Emoji en symbolen via sneltoets” (Windows-toets + punt).

Voor wie vaak teksten schrijft, scheelt dit veel tijd.

10. Cloudsync slim instellen

Standaard probeert Windows bijna alles via OneDrive te synchroniseren, maar dat is niet altijd nodig.

  • Klik met rechts op het OneDrive-icoon > Instellingen.
  • Kies zelf welke mappen je wilt synchroniseren.
  • Zet Back-up van bureaublad en documenten uit als je liever lokaal werkt.

Zo voorkom je dat je hele pc onbedoeld in de cloud belandt – of dat je opslaglimiet te snel volloopt.

Bonus-tip: Snelle acties aanpassen

Klik rechtsonder op het actiecentrum (netwerk/geluid/batterij).

  • Kies Snelle instellingen bewerken.
  • Voeg alleen de knoppen toe die je vaak gebruikt, zoals Nachtlamp, Focus of Hotspot.

Zo heb je altijd de juiste tools binnen één klik.

Conclusie

Windows 11 is sinds zijn introductie in 2021 enorm gegroeid, maar veel instellingen staan nog steeds niet optimaal ingesteld. Door bovenstaande tien (plus één bonus) aanpassingen door te voeren, maak je je pc:

  • Sneller (minder opstartprogramma’s, efficiëntere energie-instellingen)
  • Veiliger (BitLocker, bestandsextensies, privacy-opties)
  • Prettiger in gebruik (minder meldingen, betere taakbalk, handige invoeropties)

Het mooie: je hebt hiervoor geen ingewikkelde tweaks nodig. Alles zit gewoon in Windows 11, alleen een beetje verstopt.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!windows

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden